Zákonem č. 218/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti správy daní a působnosti Celní správy ČR došlo mj. k novele zákona č. 280/2009 Sb. daňový řád, tedy procesního právního předpisu upravujícího správu daní, jakož i práva a povinnosti daňových subjektů.
Níže uvádíme přehled některých změn daňového řádu, z nichž většina je účinná již od 1. 7. 2025.
- Promíjení penále
Pozitivní změnou je možnost prominutí penále v plné výši. Dosud bylo možné prominout penále do výše 75 % na základě posouzení rozsahu součinnosti daňového subjektu v rámci postupu vedoucího k doměření daně z moci úřední. Nově pak správce daně může zcela nebo zčásti prominout penále také v případě, že k příčině jeho vzniku došlo z důvodu, který lze s přihlédnutím k okolnostem případu ospravedlnit. Dále je zaveden nový důvod prominutí penále, a to zamezení dvojího trestání, pokud penále vzniklo po právní moci rozhodnutí soudu ukládajícího daňovému subjektu trest za daňový trestný čin související s daní, které je toto penále příslušenstvím.
- Nová koncepce institutu hromadného prominutí nebo posečkání daně nebo jejího příslušenství
Nově je zaveden institut hromadného posečkání daně nebo jejího příslušenství, který bude shodně jako institut hromadného prominutí daně nebo jejího příslušenství namísto stávajícího rozhodnutí ministra financí realizován formou nařízení vlády.
- Změny v oblasti daňové exekuce
Došlo k precizaci vztahu k subsidiárnímu použití občanského soudního řádu; implementace nových institutů v daňové exekuci (např. předražek, soupis podle evidence, chráněný účet či exekuce virtuálních aktiv).
- Prolomení lhůty pro stanovení daně i v případě trestného činu spáchaného jinou osobou než příslušným daňovým subjektem
V důsledku jednání, které bylo předmětem pravomocného rozhodnutí soudu o spáchání daňového trestného činu, lze daň stanovit do konce druhého roku následujícího po roce, v němž nabylo rozhodnutí soudu právní moci, bez ohledu na to, zda již uplynula lhůta pro stanovení daně. Nově je zakotveno, že daň lze takto stanovit i v případě, že se tohoto jednání dopustila osoba odlišná od daňového subjektu, pokud toto jednání má přímý dopad na daň daňového subjektu.
- Změny v oblasti dělené správy
Možnost dožádat celní úřad o vymáhání daně, poplatku či jiného obdobného peněžitého plnění (využitelné např. u místních poplatků); precizace procesních pravidel ve vztahu k žádostem o výkon správy placení celním úřadem.
- Nová úprava přechodu daňové povinnosti při zániku svěřenského fondu
Ten, kdo přijal majetek ze svěřenského fondu, odpovídá, a to až do výše takto přijatého majetku, za splnění platební povinnosti svěřenského fondu, která nebyla splněna do dne zániku svěřenského fondu.
- Explicitní zákaz vzniku úroku z úroků - i u těch hrazených správcem daně
- Umožnění správci daně vydat výzvu ručiteli ve lhůtě pro placení daně, nikoliv pouze ve lhůtě pro stanovení daně.
- Omezení zohlednění přeplatků při výpočtu úroku z prodlení pouze na ty, které jsou evidovány u věcně příslušného správce daně.
- Změny v oblasti doručování do ciziny
- Vyjasnění pojmu struktura formulářového podání
- Explicitní zakotvení, že základem pro výpočet pokuty za opožděné tvrzení daně je výše daně, daňového odpočtu nebo daňové ztráty stanovená ve vyměřovacím nebo doměřovacím řízení, které souvisejí s opožděně podaným tvrzením.
- Výkon jiné působnosti postupem dle daňového řádu
Explicitní potvrzení možnosti využívat daňový řád i na „nedaňové agendy“, které se řeší zpravidla v souběhu s agendami daňovými, pokud tak stanoví zákon nebo pokud se při výkonu této působnosti postupuje podle tohoto zákona.